Kolej piaskowa - pięć filmów

I trzecia seria filmów, jakie w niedawnym czasie publikowałem na swoim kanale youtube. Tym razem każdy dotyczy kolei piaskowej.

 

Pożegnanie z piaskiem - dzień drugi

Na początku października 2018 na pole piaskowe w Cieżkowice przyjechał parowóz Ty24-24 wraz z wagonami typu 401Vc na załadunek piasku. Było to symboliczne pożegnanie nadciągającego końca wydobycia piasku w tym rejonie. Impreza pożegnalna trwała dwa dni, powyższe wideo zostało zarejestrowane drugiego dnia wydarzenia, czyli 2018-10-05. Film do obejrzenia TU.

 

Rozładunek na Poniatowskim


Piątek, 10 lutego 2017 roku, był dniem pod znakiem kolei piaskowych. Na Staszica jechały 4 składy, jeden jechał na Agatę i dwa na Poniatowskiego. I jak się nie mylę, na Wojciecha też coś śmigało. Większość dnia spędziłem więc w trasie - najpierw kilka ujęć pociągu jadącego na Staszica (drugi tego dnia skład, prowadzony przez Tem2-282), następnie zdjęcia na wschodnim moście Wieczorka, a późnym popołudniem pierwszy z dwóch pociągów DB rozładowujących się na Poniatowskim. Wspomniany próżny Staszic czekał przy szybie IV, aż Agata przejedzie i następnie ruszyli. Na JCC ładowny Poniatowski (z Tem2-144 na czele) czekał na nadjeżdżającego loka (Tem2-282) z próżnym składem ze Staszica. Tam oba loki połączono w tandem i ruszono w kierunku mostu na szybie Poniatowskim. Na tej trasie potrzebne były dwie maszynki, ponieważ wzniesienie za przejazdem na ulicy Górniczego Dorobku jest za duże, by jedna tamara poradziła sobie z wciągnięciem załadowanych piaskiem wagonów. Obawiałem się, że pociąg dotrze na most jak będzie już ciemno, ale na szczęście dotarł ledwo po zachodzie słońca, więc było możliwym zarejestrowanie filmu, na którym będzie widać coś więcej niż zarys pociągu. Rozładunek przebiegł bardzo sprawnie - na czele Tem2-144, a na popychu Tem2-282 (podczas wjazdu na most). Po wszystkim od razu ruszyli w drogę powrotną. Kto by pomyślał wtedy, że 3 lata później na żaden most zsypowy już nic nie będzie jeździło. Film można zobaczyć klikając TU.
 

Rozładunek na szybie Wschodnim KWK Wieczorek
 

Piątek, 10 lutego 2017 roku, był dniem pod znakiem kolei piaskowych. Na Staszica jechały 4 składy, jeden jechał na Agatę i dwa na Poniatowskiego. I jak się nie mylę, na Wojciecha też coś śmigało. Większość dnia spędziłem więc w trasie - najpierw kilka ujęć pociągu jadącego na Staszica (drugi tego dnia skład, prowadzony przez Tem2-282), następnie zdjęcia na wschodnim moście Wieczorka (tutaj skład prowadziła Tem2-203), a późnym popołudniem pierwszy z dwóch pociągów DB rozładowujących się na Poniatowskim. Rozładunek na moście przebiegł bardzo sprawnie. Skład został podzielony na dwie części - pierwsza została wepchnięta na most, następnie lok doczepił drugą połowę składu i objechał most by się podpiąć do pierwszego rozładowanego wagonu, po czym ruszył z wagonami by dokończyć rozładunek. Chwilę po rozładunku odjechał w kierunku pola Maczki-Bór. Film można obejrzeć TU.


KWK Staszic - rozładunek piasku
 
W grudniu 2018 na szyb IV należący do kopalni Staszic, dotarł ostatni pociąg z piaskiem. Był on również ostatnim pociągiem z KP Szczakowa jak i ostatnim pociągiem jaki dowiózł piasek na śląskie kopalnie. Powyższy film został natomiast nagrany kilka dni wcześniej. Ostatnie miesiące pociągi zazwyczaj przyjeżdżały tylko w nocy - mimo wielkich chęci, nie udało mi się nigdy wybrać na miejsce w nocy. Dlatego sporym zaskoczeniem i niespodzianką było kilka ostatnich (wraz z ostatnim) składów, które dla odmiany pojawiły się w dzień. Film pierwotnie złożyłem o wiele krótszy - prawie o połowę. Ale przeglądając go, stwierdziłem, że muzyka tak fajnie się sączy, że aż żal, że obraz tak szybko przelatuje. Stąd decyzja, by kadry były o wiele dłuższe, by płynęły tak jak i muzyka im towarzysząca. Film można zobaczyć TU
 
 
I ostatni film:  M62 z piaskiem na szybie Wschodnim KWK Mysłowice
 

Styczeń 2017, szalony czas jeśli chodzi o ilość wypadów fotograficznych, gdzie goniłem pociągi z piaskiem. Tamtego stycznia przyjechało kilka pociągów na szyb wschodni kopalni Mysłowice, w tym dwa był prowadzone przez widocznego na filmie gagara (M62-2848). Dodam jako ciekawostkę, że piasek był wieziony aż z Kotlarni i w trakcie transportu zdołał zamarznąć i w następstwie tego, rozładunek trwał bardzo długo - wagony jeździły w tę i z powrotem przez most zsypowy zanim się w pełni opróżniły. Skład był podzielony na trzy części i rozładunek każdej z osobna trwał bardzo długo, co pozwoliło na filmowanie składu na moście z wielu miejsc. Film można zobaczyć TUTAJ


Komentarze

Popularne posty